AFR <3 Del 1.

Da jeg begynte siste året på vgs så begynte også tankene å surre rundt om hva jeg skulle gjøre videre. Jeg trodde jeg visste hva jeg ville bli og sånn cirka hvordan jeg skulle komme meg dit. Heldigvis tok både mamma og tante ved ulike anledninger opp min vei videre og hvor fantastisk de hadde hatt det da de gikk på folkehøgskole. De anbefalte å ta et år ved en folkhøgskole, en liten pause fra karakterstress, bli bedre kjent med meg selv og bli enda mer sikker i mitt valg av yrke og veien dit.

En kveld satt jeg med lekser og kjente jeg trengte en liten pause, så jeg for morro skyld googlet folkehøgskole og nettsiden folkehogskole.no dukket opp, for en fantastisk side btw. Her kunne jeg krysse ut hvilke type fag jeg var lysten på og siden jeg var fast bestemt på å bli ambassadør, var politisk engasjert og likte samfunnsfag best på skolen, gikk krysset fort til Internasjonal Solidaritet, en del linjer og skoler dukket opp, men en skole fanget min oppmerksomhet og vips hadde jeg sendt inn en søknad. Jeg ville ikke søke på noen andre, men tenkte at om jeg ikke kom inn så skulle jeg finne en annen folkehøgskole som hadde en ledig plass til meg 🙂

Men så gikk månedene og tiden var inne for at svarene på søknaden kom og sannelig kom det ikke en mail til meg med gode nyheter.. Jeg hadde fått plass på  Fn-Akademiet på Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole Ringsaker(AFR)! Ikke nok med at jeg fikk støtte fra Lånekassen men siden skolen er LO-eid og mamma var organisert i et LO-forbund fikk jeg også et ekstra stipend derfra. Og ikke lenge etter jeg hadde takket ja til plassen fikk jeg også post fra de, et velkomstbrev og en nøkkel som lissom skulle være nøkkelen til rommet mitt. Ja, jeg hadde enerom, de fleste hadde det, og det var jeg veldig glad for! Eget rom og bad, skikkelig luksus:)

Tiden gikk, russetiden fløy, eksamenstiden føltes uendelig lang, men sommern fløy av gårde og plutselig var tiden inne for å flytte hjemmefra for første gang. Bilen var stappa og sommerfuglene kilte i magen.

Jeg skulle bo på internatet Midtli2, rom 204. Rommet hadde en utrolig fin utsikt og var passe stort. Legger ved et par bilder av rommet og utsikten min:)

Rommet mitt, hadde også eget bad:)

Rommet mitt, hadde også eget bad:)

Utsikten fra rommet mitt, kunne ikke hatt bedre!

Utsikten fra rommet mitt, kunne ikke hatt bedre!

Første uka var det mye bli kjent ting, kjempekoselig! Gikk Beseggen bl.a.

Bilde tatt på Bli kjent tur til Besseggen

Bilde tatt på Bli kjent tur til Besseggen

Hadde det beste året på folkehølgskolen, opplevde så mye forskjellig og ble kjent med ulike mennesker. Fikk nye måter å tenke på, lærte meg hvordan jeg skulle klare meg alene uti den store verden. Kunne ikke hatt en bedre tid!! Takk til AFR for 9måneder, som dere selv sa i begynnelsen, mye kan skje på 9måneder og jammen meg fikk dere rett!
Og takk til mamma og tante som fikk meg til å velge folkehøgskolelivet!

Er du litt usikker på hva du skal til høsten? Litt eller veldig lei skolen og karaktermas? Trenger å bli kjent med deg selv? Velg folkehøgskole! 😀
Helt ærlig så syns jeg nesten folkehøgskole burde være obligatorisk for alle!

Kommer nok tilbake med fler tekster om tiden på folkehøgskolen!

Leave a Reply

