Min helt, den aller beste

Bestefar, du og jeg vi var vel ikke akkurat de mest pratsyke menneskene, men vi hadde et hemmelig språk, et blikk eller et blunk til hverandre og vi visste hva den andre mente. Vi kunne le uten at andre forsto hva vi egentlig lo av. Men å gi et blikk eller et blunk til deg nå er vanskelig, så derfor har jeg skrevet ned noen ord til deg, så andre også kan forstå hva jeg prøver å si.

Kjære Bestefar!

Det er rart at noe som på mange måter er greit kan gjøre så vondt. For det er greit at du fikk fullført livet nå, du var sliten og klar for det. Det var det beste, for du fortjente ikke å pines, men jeg føler at jeg har mistet en stor del av hjertet mitt og ingenting jeg har tidligere opplevd har gjort like vondt som dette! Jeg er å takknemlig for at jeg fikk være med på din siste kamp, for bestefar hvem haddde trudd at du skulle vinne over den aneurismen din?  Den vi i familien har frykta mer eller mindre helt siden du fikk den for første gang, for nå over 22år siden, for det var jo den som skulle ta deg fra oss, ikke alderdommen. Da jeg var liten var jeg sikker på at du kom til å leve evig for et liv uten deg, nei det trudde jeg ikke på, men jo eldre jeg ble jo mer forsto jeg at denne dagen desverre kom til å komme.. Etter nesten 28år med deg, skal jeg nå begynne på et nytt kapitell, mitt liv uten deg.. Det er ikke til å forstå og jeg tror det tar en stund før det faktisk går opp for meg,men Jeg er evig takknemlig for alle de årene jeg fikk med deg. 28år fylt med mye kjærlighet og gode minner.

Du var en kjemper,en sterk, god og rettferdig mann, en arbeidskar, alltid med et godt råd. Jeg leser alltid bruksanvisninger først, og jeg gjør som oftest meg ferdig med en ting før jeg begynner på noe annet. Du var den beste, min helt! Ja et godt eksempel på at man tidlig kunne skjønne at du var min helt er svaret jeg ga som liten når folk spurte meg hva jeg skulle bli. For i motsetning til de fleste andre jenter som ville bli prinsesser eller lærere så skulle Jeg bli bonde på Kana som bestefar, ja jeg tenkte at vi kunne drive Breidablikk sammen, bare ha litt fler dyr, for det holdt jo ikke med bare en katt for meg. Men jeg gikk kanskje ikke sporene din og ble bonde, men jeg fulgte noen andre spor du hadde gått, jeg litt mer frivillig enn deg kanskje.. Og det er litt rart å tenke på, for da jeg ble født satt du i kommunestyre her i Hurum og i ditt siste år var det jeg som fikk plass der. Politikk er en av de tingene som kommer fra bl.a. deg. Fra jeg var liten kan jeg huske at du prata om politikk og det gjorde nok at jeg å begynte raskt å intressere meg for det. For som du sa alt er jo politikk. Du fulgte med helt til slutten, og vi hadde mange gode samtaler og fine diskusjoner om Hurums fremtid og verden generelt.

Du var den jeg kjente med størst tålmodighet,. Men da jeg var 16 prøvde du å lære meg å kjøre bil, det ble med et par ganger bare, for jeg hørte ikke mer om øvelseskjøring med deg etter en gang hvor jeg klarte å kvele motoren i bakken mellom huset ditt og Breidablikk, midt på det bratteste punktet. Og ikke fikk jeg til bakkestart, tross mange forsøk du fikk du nok og vi bytta plasser.. Det trur jeg må ha vært den eneste gangen jeg fikk oppleve at tålmodigheten din tok slutt. Og det sier vel sitt for jeg trur faktisk ikke det finnes noen andre med like mye tålmodighet som deg.

Bestefar, du var så mye mer enn bare en bestefar for meg du, du var som en pappa for meg, den mannen jeg så mest opp til.  Dette er ikke et farvel, for jeg trur vi ses igjen. En dag, om mange år er det min tur, da skal vi igjen gi hverandre et blunk. Inntil da, så har jeg minnene av deg og selv om de nå er tunge og gir meg en klump i halsen så vet jeg at om en tid vil jeg se tilbake på de og smile, kanskje le litt. Du vil for alltid være i mitt hjerte og jeg vil for alltid være stolt over å være barnebarnet ditt. Nå har jeg gitt for siste gang her på jorden et blikk mot deg som sa jeg er glad i deg, og jeg la samtidig ned en rød rose.  Takk for alt, du kjære gode bestefar!

20160914_162037

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

